Vem är den helige Ande?

(Saxat från Lennart Jareteg, Bibelfokus.se Pröva andarna - ett "besiktningsprotokoll" 2008-12-31)

                                                                  Den Helige Ande är Gud och inte något ”det”

Även om ordet ”treenighet” inte förekommer i Bibeln så uppenbarar sig Gud i Bibeln som en treenig Gud: Fadern, Sonen och den Helige Ande. Att Fadern är Gud är det få som vill tvista om. Att Jesus är Gud är däremot en känsligare fråga. Under hela den kristna historien har just denna sanning ständigt attackerats. New age-rörelsen är mycket noga med att betona att Jesus bara är en i högen av kristusgestalter. Inom villoläror som Trosrörelsen, Jehovas vittnen, Mormonerna mfl. så framställs Jesus i deras undervisning mer som en pånyttfödd människa än som den samme som Gud. Men klassisk kristen tro säger att Jesus är Gud kommen i mänsklig gestalt. Alltså, när Gud uppenbarar sig i en mänsklig kropp, så är det Jesus, och vi kallar honom då för Guds son. Men Jesus fanns till före skapelsen och han uppenbarar sig på flera ställen i Gamla testamentet som Herren Gud.
På motsvarande sätt förhåller det sig med den Helige Ande. Han är en av Guds personligheter. Den Helige Ande är den samme som Fadern och Jesus, men i en annorlunda skepnad.

Läs 1 Joh 5:7-8 i din Bibel så skall du se att där troligen står något om ”Anden, vattnet och blodet”. Men om vi läser i King James Bibel står där: ”For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.”
Här ser vi tydligt att Fadern, Sonen (Ordet som blev kött) och Anden är ETT. Varför är det då annorlunda i våra nya Biblars översättning? Jo, kortfattat kan jag säga att det beror på att nyare översättningar utgår från en nyare manipulerad grekisk grundtext där man medvetet velat dölja treenigheten och framförallt sanningen om Jesus. I äldre Biblars översättning har man utgått från den grekiska grundtext som kallas ”majoritetstexten” och som anses vara den mest kompletta och korrekta. Luther använde den texten och så gjordes för svenska Biblar före 1917-års översättning. Så i den s.k. Reformationsbibeln (som utgått från Karl XII:s Bibel) står det då: 1 Joh 5:7-8: ”Ty tre är de som vittnar i himlen: Fadern, Ordet och den Helige Ande och dessa tre är ett.”

Här har vi det tydligaste Bibelstället om treenigheten men som moderna teologer och bibelöversättare försökt lägga bakom en dimridå. Den Helige Ande är ett med Fadern, han är alltså också Gud. Vi skall även se på något Bibelställe där den Helige Ande kallas för ”han”, dvs att han verkligen är en person och inte någon neutral kraft.
Heb 10:15: ”Om detta vittnar också den helige Ande för oss. Först säger han: …
Joh 15:26: ”När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens Ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig.”

Vad innebär då detta? Jo, att vi inte kan behandla den Helige Ande som enbart en kraft som vi förfogar över. Man förfogar inte över Gud! Vi kan inte tala om den Helige Ande som enbart en ”smörjelse” av det ena eller andra slaget, typ något som någon speciell förkunnare kan dela ut lite som han själv tycker. Den Helige Ande är inte något ”det” eller ”den”. Han är Gud!

                                                      Den Helige Ande kan inte ÖVERFÖRAS genom handpåläggning

Som vi ser är den Helige Ande Gud och inte en kraft. Vi kan inte överföra Gud genom vår handpåläggning. Och vi kan inte utifrån egen vilja eller önskan skicka iväg den Helige Ande hit eller dit. Jag har genom åren läst en hel del litteratur av gamla tiders väckelseförkunnare som Finney, Moody, Torrey, Mangs, och ingen av dessa praktiserade vad jag kunnat se handpåläggning. Ändå blev folk både andedöpta och helade på deras tid. Finney, Moody och Mangs, fick alla tre uppleva ett mäktigt andedop utan någon annan människas medverkan. Inte heller i den tidiga pingstväckelsen praktiserades handpåläggning som om det vore en  nödvändighet för att erhålla ett andedop.

Det är visserligen inte obibliskt med handpåläggning, Jesus uppmanar oss t.ex. att lägga händerna på sjuka för att göra dem friska. Men vi ser också i Bibeln att handpåläggning inte är en nödvändighet för att människor skall bli helade eller få del av den Helige Ande. Istället för att skapa metoder skall vi vara ledda av Gud till att handla efter hans vilja i varje situation. Läser vi om den första pingsten, blev alla lärjungar fyllda av den Helige Ande utan handpåläggning. Lärjungarna blev senare på nytt uppfyllda av den Helige Ande, utan handpåläggning, när de bara bad till Fadern om hjälp (Apg 4:23-31).

Kornelius hela familj fick ta emot den Helige Ande när Petrus bara talade till dem om evangeliet (Apg 10:44).  Sedan kan vi läsa om tillfällen då den Helige Ande kom över folk när apostlarna la sina händer på dessa. Men vi skall inte läsa detta som om det var genom händerna som den Helige Ande kom, utan när de lade händerna på dessa människor kom den Helige Ande över dem.
Apg 19:6: ”Och när Paulus lade händerna på dem, kom den helige Ande över dem, och de talade med tungor och profeterade.”
Om vi omvänt oss till Gud, har vi ett löfte om att vi kan få den Helige Ande om vi ber om det. Sedan är det upp till Gud hur den Helige Ande kommer till oss. Låt oss inte tro att han måste komma via någons handpåläggning eller via någon särskilt ”smord” förkunnare, det är inte Bibliskt. Be istället så skall du få när Gud tycker att tiden är inne!

Luk 11:13: ”Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge den helige Ande åt dem som ber honom?"
Läser vi i Hebreerbrevet ser vi där att det finns en tro som kan mogna bortom detta att vara fokuserad på bl.a. handpåläggning.
Heb 6:1-2: "Låt oss därför lämna bakom oss de första grunderna i Kristi lära och föras till fullkomlighet. Låt oss inte på nytt lägga grunden med omvändelse från döda gärningar och tro på Gud, med undervisning om reningar och handpåläggning, om de dödas uppståndelse och en evig dom."

                                                                           Vi skall inte be till den Helige Ande

Inte någonstans i Bibeln kan vi se att någon bad direkt till den Helige Ande, så det tycks inte vara Guds ordning för hur vi skall be. När Jesus undervisade oss om bön sa han: ”Så skall ni be: Fader vår som är i himlen…”. Detta är en mall för hur vårt böneliv skall fungera. Vi vänder oss inte inåt som mystikerna. Vi vänder oss inte heller till Guds Ande. Vi får vända oss direkt till vår Far i himlen, och det är detta är en sak som är så underbar i den kristna tron: barnaskapet hos Gud!
I Apostlagärningarna 4:23-31 kan vi läsa om hur lärjungarna i förföljelsetider bad om att Gud skulle göra tecken och under genom dem, och i samma stund blev de uppfyllda av den Helige Ande.

De bad alltså inte till den Helige Ande utan till Fadern. Det här låg helt i linje med vad Jesus hade sagt: Luk 11:13: ”Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge den helige Ande åt dem som ber honom?"
Så även om vi vill bli uppfyllda av Anden skall vi inte be till den Helige Ande. Varför då? Jo, det är fel ordning. Gud har inte tänkt så, och då gör vi inte så. Börjar vi fokusera för mycket på den Helige Ande, så faller fokus väldigt snart bort från Jesus och hans försoningsverk på korset och landar istället på tecken och under etc.
          

                                                   Den Helige Ande överbevisar om synd, rättfärdighet och dom

Joh 16:8: ”Och när han kommer, skall han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom”
En av den Helige Andes främsta uppgifter här i världen är att peka ut synd och att döma den, samt att visa på vägen till rättfärdighet. Utan överbevisning om synd finns ingen förkrosselse och ånger hos en människa. Utan förkrosselse och ånger finns ingen omvändelse. Utan omvändelse finns ingen pånyttfödelse och frälsning. Utan pånyttfödelse och frälsning finns ingen rättfärdighet. Och utan hela denna kedja får vi inte det eviga livet hos Gud! Det här är egentligen korsets hela budskap. Så när vi vill pröva en förkunnare, ett sammanhang eller en lära måste vi se om dessa genomsyras av korsets budskap. Talar man om synd, dom, straff, ånger, omvändelse, pånyttfödelse, frälsning och rättfärdighet? Det här är otroligt avgörande eftersom det är utmed denna väg – korsets väg – som Gud leder oss till frälsning och evigt liv.
             

                                                           Den Helige Ande pekar bara på Jesus och inte på sig själv

En av de främsta uppgifter den Helige Ande har är att upphöja Jesus. Han vill inte upphöja sig själv. Så här är det för att Guds verk genom Jesus Kristus skall få lysa klart inför människorna. Det är Guds nåd genom Jesu försoningsdöd på korset som skall framhävas och inget annat.
Joh 15:26: ”När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens Ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig.”
                                                                                Den Helige Ande är HELIG!

Den Helige Andes primära namn och titel är just den Helige Ande. Inget oheligt härstammar från den Helige Ande, ingen otukt, orenhet, lösaktighet, avgudadyrkan, svartkonst, fiendskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror, illvilja, fylleri, utsvävningar (köttets gärningar enl. Gal 5:19-21). Inte heller maktmissbruk, självupphöjelse, skrytsamhet eller pengabegär kommer från den Helige Ande. Andens frukt är däremot kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning (Gal 5:23). Observera att ordet ”frukt” står i singularis i Gal 5:23. Det innebär att där Guds Ande verkar skall vi kunna uppfatta allt detta goda, inte bara en del.
        

                                                       Den Helige Andes gåvor fördelas på människor så som HAN vill

Vi kan inte heller dela ut andliga gåvor som vi själva tycker. Den Helige Ande är Gud och han delar ut sina gåvor så som han själv tycker:
1 Kor 12:7-11: ”Men hos var och en uppenbarar sig Anden så att det blir till nytta. Den ene får av Anden ord av vishet, den andre ord av kunskap genom samme Ande. En får tro genom samme Ande, en får gåvor att bota sjuka genom samme Ande, en annan att utföra kraftgärningar. En får gåvan att profetera, en annan att skilja mellan andar. En får gåvan att tala olika slags tungomål, en annan att uttyda tungomål. Men allt detta verkar en och samme Ande, som efter sin vilja fördelar sina gåvor åt var och en.
1 Kor 12:30: ”Inte har väl alla gåvor att bota sjuka? Inte talar väl alla tungomål? Inte kan väl alla uttyda?”

Från de här texterna kan vi förstå flera saker: Andens gåvor måste bli till nytta, och det syftar med all säkerhet främst på nytta för andra än jag.  Alla kan inte få samma gåvor.  Alla kan troligen inte få gåvan att tala i tungor.
 

                                                               Den Helige Ande fördelar gåvorna som HAN vill !

Vi kan då summera detta och säga, att den Helige Ande fördelar sina gåvor olika till olika personer så som han själv tycker är bäst. Människor kan inte dela ut den eller den gåvan efter eget tycke, och vi kan inte heller förvänta oss att få gåvor efter eget tycke. Men vi får be om gåvorna, och vi får tro att de gåvor Anden vill ge kan komma till oss utan handpåläggning och utan närvaro av någon annan människa. De kan också komma via en annan människas ingripande, men det är upp till Gud om det skall vara så. Akta dig för att springa efter kändisförkunnare i tron att det endast är dessa som kan dela ut andedopet och andliga gåvor och helande. Jag tror faktiskt det är tvärt om, hos upphöjda människor har du inget från Gud att hämta.

Paulus önskade att alla skulle kunna tala i tungor eftersom detta bygger upp den personliga tron (1 Kor 14:4-5). Av det kan vi inte dra slutsatsen att Gud verkligen vill ge den gåvan till alla, men det är uppenbart att vi får be om den och hoppas på den, bara motiven är de rätta. Men ännu hellre skall vi be om gåva att profetera eftersom den bygger upp många fler än bara mig själv (1 Kor 14:4-5). Här skall jag bara slutligen nämna det, att den väldiga fokuseringen på att dela ut andedop, andliga gåvor, helande och ”smörjelser” via handpåläggning av särskilt ”smorda” förkunnare, framför allt växte fram ur den s.k. Latter rain-rörelsen som startade i slutet på 1940-talet.

Ur denna rörelse har en mängd riktigt allvarliga villoläror kommit fram. Dessutom härstammar många av dagens villfarna rörelser mer eller mindre ur Latter rain, såsom trosrörelsen, profetrörelsen, den apostoliska rörelsen, Toronto, Lakeland, mfl. Alla dessa är mycket starkt fokuserade på att dela ut andedop, andliga gåvor, helande och ”smörjelser” via just handpåläggning av särskilt ”smorda” personer. Detta är något som bidragit till en otrolig fokusering på och upphöjelse av enskilda förkunnare, vilket i sin tur gjort dessa enormt förmögna. Jag hoppas att detta lilla dokument kan belysa något av allt det galna i alla dessa rörelser.

Lennart Jareteg

Du kan gå in på Bibelfokus.se och läsa hela ”Pröva andarna - ett "besiktningsprotokoll".



 

Undervisning